Sorok között

Bicskétől Felcsúton át a megszűnésig

125 évvel ezelőtt, 1898. november 23-án nyitották meg a Bicske-Székesfehérvár közötti vasútvonalat, Bicske-Felcsút-Alcsút-Vértesboglár-Vértesacsa-Vereb-Lovasberény-Pátka-Csala-Pákozd-Székesfehérvár állomásokkal.

Moldova György, Kossuth- és kétszeres József Attila-díjas író szerepeltette a vasútvonalat az 1977-ben megjelent, Akit a mozdony füstje megcsapott…című riportkönyvében. A vértesacsai pályamesterrel készített interjút. Részletes bemutatást ad a kötet a Magyar Államvasutak belső életéről, a vasutasok munkakörülményeiről.

“Egy öreg vasutas egyszer berúgott, és azt mondta: szállítunk mi, kérem, mindent, Jézuskától géppuskáig” (Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott…)

Horváth Péter fényképe Moldova György riportkötetében

A könyv megjelenésének évében már haldokló stádiumban volt a Bicske-Székesfehérvár vonal, végül nem érte meg a századik születésnapját, ezen a szakaszon 1979-ben szűnt meg a személyszállítás.

“EZT AZ ORSZÁGOT A VASÚT EMELTE KI A KÖZÉPKORBÓL”

A nyolcvanas években tervben volt a teljes szakasz felújítása az Eocén program révén, ami szénbányák és erőművek nyitását szorgalmazta. Bicskén tervezték építeni a Dunántúli Gyűjtőerőművet, a vasútvonallal oldották volna meg a bakonyi szén szállítását Székesfehérvár felől. Mindez csak terv maradt.

Teherforgalom az 1980-as években Székesfehérvár és Lovasberény között még volt, a pálya többi része azonban egyre rosszabb állapotba került, egy részét a MÁV el is bontatta, de előfordultak sínlopások is, vagy a természet burjánzása vette birtokba a területet.

“Ezt az országot a vasút emelte ki a középkorból, a vasút vitte el a világot a süppedt falvakba, a vasút segített ipart, kultúrát teremteni” (Moldova György: Aki a a mozdony fürstje megcsapott…)

FELCSÚTI KISVASÚT

Bicske és Vértesacsa közötti szakaszt a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia vásárolta meg 2009-ben. Eredetileg a Bicske állomás és az Alcsúti Arborétum közötti vonal újjáépítését tervezték. Végül a nagyvasút nyomvonalán kisvasút született, a felcsúti stadion és az alcsúti arborétum közti szakaszon. A felcsúti állomásépületet eredeti állapotára újították fel, mozdonyszín is épült.

És ami a többi állomást illeti? 1977-ben a vértesacsai állomáson forgatták Fábri Zoltán: Magyarok című játékfilmjének egyes jeleneteit, valamint a pátkai őrházak láthatók Dobray György 1980-ban készített, A Mi Ügyünk, avagy az utolsó hazai maffia hiteles története című játékfilmjében.

“Én ragaszkodtam a vasúthoz, nemcsak azért, mert a háború után már tíz évem benne feküdt, de tudtam azt is, hogy minden vállalat meg fog bukni egyszer, csak a vasút nem.
– Akit a mozdony füstje megcsapott, az már kitart a vasút mellett”
(Moldova György: Aki a mozdony füstje megcsapott…)

Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott, Szépirodalmi Kiadó 1977