Happening

Divat az irodalom traumafeldolgozó szerepe, a versek gondolkodásra késztetnek

Dr. Kovács Ágnes irodalomtörténész tartott interaktív előadást diákoknak Szombathelyen, a Művészeti Népfőiskola aulájában április 11-én, a Magyar Költészet Napján.

Ma már kevésbé patetikus versek íródnak, és az emberek versolvasási szokásai is változtak, egy kortárs költő műve ötszáz példányban kel el. (Összehasonlításképpen: Petőfi 1847 tavaszán megjelent Összes költeményei művéből 3000 példányt értékesítettek, és még három alkalommal kellett újranyomtatni a kereslet miatt.)

Sokan kiszorulnak az irodalmi kánonból, pedig tehetségesek, és vannak akik ugyan benne vannak, de az ottlétük megkérdőjelezhető – fogalmazott Dr. Kovács Ágnes, aki az előadására kortárs költők (Peer Krisztián, Jónás Tamás, Fehér Renátó, Závada Péter) köteteivel érkezett és körbeadta böngészésre.

D. Kovács Ágnes irodalomtörténész kortárs szerzők köteteit is körbeadta az előadáson

MAI FIATALOKAT A SLAM POETRY SZÓLÍTJA MEG

A vers vajon mi? című előadáson Ágnes aktivizálta a társaságot, kedvenc költőikről, az irodalom tanórák menetéről, verselemzésről kérdezte őket és bizony kiderült: akad a csapatban olyan diák, aki maga is ír szövegeket, de ezt nem szereti nagy dobra verni.

A versek „veszélyesek” is tudnak lenni, mert az embert gondolkodásra késztetik, és a gondolkodás tettekre sarkall. Horatius római költő szerint a jó szöveg tanít és egyben szórakoztat is, Platón pedig a költészettel való foglalatosságot szent őrületnek nevezte.

A 2010-es években jellemző volt a régi versek átírása, például Tóth Krisztina tette ezt meg Vörösmarty: A vén cigány című versével, így jött létre A koravén cigány. Napjainkban a fiatalokat főleg a rap dalszövegek és a slam poetry műfaja tudja megszólítani.

Olvassunk több kortárs verset!

BRAD PITT, MINT HOMÉROSZI HŐS

Az előadáson megtudtuk, hogy József Attila képes volt a kéziratát kirángatni a nyomdász kezéből, hogy az utolsó pillanatban mégis változtasson a szövegen.

Olaszországban először kortárs szerzőket olvastatnak a diákokkal és csak az érettségi évében tanulnak pl. Dantét, mivel az ő szövegének értelmezéséhez komplexebb tudás szükséges.

Ágnes kedves anekdotákat is megosztott a tanítási élményeiről. Egy alkalommal diáklányokat kérdezett arról, olvastak-e művet Homérosztól. Egyik tanítvány a következőt válaszolta: „Nem olvastam az Iliászt, de Brad Pittet láttam a Trójában”. Tehát egy film is adhat egyfajta ismeretanyagot, bár szövegezése jelentősen eltérhet az irodalmi háttértől…

Dr. Kovács Ágnes, A vers vajon mi? című előadása április 11-én, a Magyar Költészet Napján

IRODALOM, A TRAUMAFELDOLGOZÓ ESZKÖZ

Mennyi pénz van a versben? – tehetjük fel a kérdést, hiszen vannak szerzők, akik jól megélnek az írásból. Ma már az irodalom is üzlet, de a valódi író elsősorban nem pénzért ír. A valódi író közölni szeretne valamit magáról és a világról.

Mi az írás üzenete? – kérdezzük, és nekiállunk a tanórán közösen verset elemezni, azonban a szöveg értelmezése mindig az egyénben, az egyén személyisége, pillanatnyi érzelmei, világról való felfogása alapján születik meg.

Divat, hogy az irodalom traumafeldolgozó eszköz, és a szöveget a a lélek ápolására használja az ember.

„Írjatok, és ne féljetek az írásaitokat elküldeni szerkesztőségeknek!”

Dr. Kovács Ágnes

Nyitókép: A Vas Vármegyei SZC Puskás Tivadar Szakképző Iskola diákjai lapozzák az Ágnes által körbeadott kortárs kötetet