Van képe hozzá

Magyarország vadregénye: vonatles a Cuha-völgyben

Túrázni a Bakonyban természetes dolog. Na de úgy túrázni, hogy kövesd az erdőben a menetrend szerinti vonatot: pörgős.

Bakonyvasút. Magyarország egyetlen műemléki védettségű vasútvonala, három alagúttal és két viadukttal vadregényes vonatozást kínál a vasút szerelmeseinek, már 1896 óta.

Maga a 11-es számú MÁV-vasútvonal Győrből indul, a Bakonyszentlászlónál kezdődő és Zircnél végződő szakaszát hívja a szak-és a népnyelv Bakonyvasútnak. A járattal egyébként egészen Veszprémig közlekedhetünk.

Aki viszont vonatozás helyett a Cuha-patak völgyében kirándul a Porva-Csesznek és Vinye megállóhelyek közötti szakaszon az erdőben, érdemes a menetrendet alapul venni, hogy olyan fenséges élményekben legyen része, mint ami a következő képeken és videóban látható.

Gubányi Károly (1867-1935) vasútmérnök is dolgozott anno a Bakonyvasút tervein. 2015-ben a viaduktot Gubányi Károly hídnak nevezték el.

MANDZSÚRIAI JELÖLT

Gubányi tudása oly számottevő volt, hogy hívták nemzetközi projektek kivitelezésére is. Jelentős szerepet vállalt a Mandzsu-vasút kiépítésében, és Vlagyivosztok kikötőjének építésénél is felkérték a mérnöki csapatba. Több kontinensen folytatott földrajzi vizsgálatokat, Ausztráliában pedig ültetvényt hozott létre.

Hazatérvén Pilisen telepedett le, mintagazdaságot alakított ki, műszaki és gazdasági tanulmányokat írt, és szépirodalmi írásai is megjelentek az utazásairól. Ma iskola és utca viseli nevét Pilis városában.

BAKONYI INDIÁNOK

1961-ben négy fiatal – köztük a későbbi Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar zeneszerző-énekessel, Cseh Tamással – indián tábort hozott létre Bakonybélben. Indián ruházatot varrtak maguknak, indián tárgyakat készítettek. Kezdetben csak a baráti kör nyári játéka volt, az 1980-as évektől azonban egyre több külsős csatlakozott hozzájuk.

Országos ismertségre tettek szert a „bakonyi indiánok”, a környező falvak lakói is kedvelték a táborozók indiános életformáját, baráti viszony alakult ki a falusiak és az „indiánok” között. Cseh Tamás, azaz „Füst a szemében” törzsfőnök halála után Gilyén Péter vette át a vezető szerepét, és szervez autentikus indián táborokat.

Túránk menetrendhez kötött két fontos helyszíne a gyalogszerrel sem veszélyes alagutak megközelítése. Egyik a dombba vágott, teljesen fedett és növényzettel dússal borított alagút. Másik pedig a fentebb már látott, egyik oldalán boltíves járatokkal ellátott alagút. Kellő távolságból mindkettőnél megvártuk a vonat érkezését.

Halad át a Bakonyvasút a boltíves alagúton

ITT PEDIG A VIDEÓ A TELJESEN ZÁRT ALAGÚTBÓL ÉRKEZŐ VONATRÓL:

Nyitókép: Várakozás a Bakonyvasút járatának alagútból kijövetelére