Meditatív állapot, életszépítés, hangjóga: India ősi zenéje Szombathelyen
Dhrupad, a hindusztáni klasszikus zene legősibb formája. A hangok közötti csúszásokkal teremtett hangulatok, mikrotonális skálák, amelyeknek az eredete több ezer évre vezethető vissza. Kapcsolódik a szanszkrit szövegekhez és a Védákhoz, az univerzum ezoterikus bölcsességéhez. A hang jógája.
Április 30-án Horváthné Dr. Csomó Orsolya adjunktus meghívására Dhrupad workshopot és koncertet tartott az ELTE-SEK Zenepedagógiai Tanszékén eme zenei stílus aktív hagyományőrzője: Dr. Sumeet Anand Pandey.
A Delhiből érkező Dr. Sumeet Anand Pandey 10. generációs Dhrupad-énekes.
25 éves képzési tapasztalattal, és 15 éves oktatói, előadóművészeti gyakorlattal rendelkezik.
Elhivatottságát díjak és ösztöndíjak támogatják.
Koncerteket és workshopokat tart Európában, Indiában, USA-ban.
Felmenői az uralkodói udvarok zenészei voltak.
Az indiai művészet demonstrátora.
Kezében Észak-India legősibb ritmushangszere, a Pakhawaj, amit a Dobok Atyjának is neveznek.
Állati bőrből készül, hangolása a lisztből és vízből készült pasztával történik, amit a dob oldalához tapasztanak.
REZONANCIA TÖLTI BE A TESTET
Dr. Sumeet Anand Pandey és a workshopon résztvevő zenepedagógiai hallgatók a színpadon törökülésbe helyezkedtek, ill. a színpad előtti téren székekre ültek.
Dallami alap a rága, a fel- és leszállást alkotó hangok közössége, amelyre az árnyalatok végtelensége jellemző. Minden hangnak ereje van, a rága egy hangulat.
Az énekes előénekli a hangsort, a többiek ezt a hangsort hallás után visszaéneklik. A gyakorlatok során a hangadáson keresztül a résztvevő fokozatosan kiteljesedik, ez a típusú zene a tudattalannak szól.
Kezek a térden, egyenes a gerinc, leengedjük a vállakat, izomcsoportok ellazulnak arcon, fejen, rezonancia tölti be a testet.
TEMPLOMOKBAN KEZDŐDÖTT
A Dhrupad ősi hang- és zenetudománya eredetileg a templomokhoz kötődött, később az uralkodói udvarokban szólalt meg. A Dhrupad-énekesek családjában apáról fiúra szállt az ismeretek átadása, az utóbbi 60-70 évben azonban már bárki elsajátíthatja ezt a tudományt. Napjainkra az orientális közösségi fesztiválok egyik fontos eleme.
A műhelymunka része az elméleti oktatás is. Dr. Sumeet Anand Pandey angol nyelven tartott tanításainak magyar tolmácsolója a tanítványa: Novák Anikó. Anikó India szerelmese, zenét és vallásfilozófiát tanult, oktatói és előadói tevékenységet folytat. A Zeneélmény programot megálmodója, amely a hangok és a zene általi önismeretre fókuszál.
Anikó a tolmácsoláson túl táblára jegyzetelte azokat a hangsorokat, amelyek a Dhrupad éneklés alapjai.
HANGSZEREK A DHRUPAD ZENÉBEN
A fentebb már említett Dobok Atyja (Pakhawaj) hangszert a hagyomány szerint Brahma hozta létre egy Shiva által legyőzött démon véréből, bőréből és a föld talajából.
A Pakhawaj mellett a Dhrupad zenében alapként van jelen a tanpura. A hosszú nyakú, négy húrú lant különlegessége a húrok és a láb találkozásánál elhelyezett regzésmódosító.
Megszólaltatása függőleges és vízszintes tartásban is lehetséges.
MAGYARORSZÁGON TÖBB HELYEN
Dr. Sumeet Anand Pandey május 4-én Budapesten a Magyar Zene Házában este 19 órától ad koncertet, az Indiai klasszikus zene mesterei eseménysor részeként.
Május 7-én, a szegedi Ütős Napok rendezvény keretében lép fel a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Karán, délután fél 3-tól.
Nyitókép: Dr. Sumeet Anand Pandey és a részvevők a Dhrupad-workshopon