Van képe hozzá

Megtaláltuk a 2023-as fotó 283 évvel korábbi festményét

Magyarországon, a Szépművészeti Múzeumban.

– Itt fel tudnak ám menni az emeletre! – mutatott a kedves teremőr az amúgy falnak látszódó ajtóra -, sokan nem veszik észre ezt az átjárót, ezért is szólok – nyitotta ki előttünk az ajtót, amely egy szűk, egyik végén zárt közlekedőre engedett át bennünket, épp szemben az antik lifttel.

Antik lift a Szépművészeti Múzeum első és második emelete között

„BEIGAZOLÓDOTT A GYANÚ”

Hála a segítőkész munkatársnak, nem hagytuk ki a második emelet újrarendezett, megújult termekben helyet kapott Régi Képtárát, a 18. század európai művészetével. S bár Francisco de Goya: A korsós lány című remekműve a tárlat kiemelkedő darabja, az én érdeklődésemet egy Bernardo Bellotto-alkotás keltette fel.

Persze nem avégett, mert a művészettörténet a véremben csorog, sokkal inkább a már messziről kiszúrt és nagyon ismerősnek tűnő városrészlet ragadta meg a figyelmemet, és a tájékoztató táblát átolvasva a gyanúm beigazolódott.

Az Arno folyó Firenzében című, 1740-ben készített Bellotto-festmény szinte ugyanazt a látképet mutatja, mint amit jómagam 2023-ban ugyanerről a városrészről fotóztam.

A festményen az Arno folyónak a Ponte Vecchio híd északi végétől a Ponte Santa Trinita hídig nyúló szakasza látható, a folyóparti házsorokkal.

Bernardo Bellotto: Az Arno folyó Firenzében, 1740

Arno folyó Firenzében a Ponte Vecchio hídról a Ponte Santa Trinita híd felé fotózva, 2023.

MÚZEUMI TÖBBLET

Bellotto tizennyolc éves korában festette a képet egy firenzei márki számára. A tájékoztató tábla szerint a kompozíciót az „itt és most” érzetével töltik meg a városi élet mozzanatai, mint például a kotróhajón dolgozó munkások.

És mi tökéletesebb többletet adhatna az itt és most-érzethez a tudat, hogy a valóságban akkor és ott mi is jártunk. 🙂